tag:blogger.com,1999:blog-48442692828421866132024-02-08T09:16:04.224-08:00Lesson Plan Smk Serian 2008Debhttp://www.blogger.com/profile/03280034719290991656noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-4844269282842186613.post-19507983119312250242008-08-13T23:11:00.000-07:002008-08-13T23:16:39.695-07:00SEJARAH TINGKATAN 1<br />Tarikh 04 Ogos 2008 ( Isnin)<br />Kelas 1K / 1E<br />Masa 2.00-3.10ptg / 5.10- 6.20ptg<br />Tajuk Besar Bab 8 : Kerajaan- kerajaan Negeri Melayu<br />Tajuk Kecil : A) Kerajaan Melayu Tua<br />i) Negeri Perak<br />Hasil Pembelajaran Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu<br />Aras <br /><br />Aras 1: I) Menceritakan asal usul nama kerajaan-kerajaan Melayu<br /><br /> II)Menceritakan pengasasan kerajaan-kerajaan Melayu Tua dan kerajaan Melayu baru<br /><br /> III) Menyatakan lokasi kerajaan-kerajaan Melayu<br /><br />Aras 2: I) Menghubungkaitkan kerajaan-kerajaan Melayu dari aspek pengasasan<br /><br />Unsur Patriotisme <br /><br />Kebanggaan terhadap warisan kita<br />Konsep / Istilah Naungan, Ufti, Demokrasi<br />Nilai PembelajaranMenghargai warisan budaya negeri-negeri melayu<br />KBKK Inferens / Perbincangan<br />Cadangan Aktiviti Pembelajaran <br /> 1. Perbincangan: Latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu Tua dan Kerajaan Melayu Tua<br />Rumusan / Penilaian / Refleksi Pelajar dapat memahami nota yang diberi. Semasa sesi perbincangan diadakan, semua pelajar memberi tumpuan dan berjaya menjawab soalan yang diberi.<br />ABM i) Buku teks Sejarah<br />ii) Nota yang dibuat sendiri berdasarkan buku rujukan Sejarah PMR<br />iii) Buku Rujukan Sejarah PMR<br /><br /><br /><br />PENDIDIKAN SENI TINGKATAN 2<br />Tarikh 04 Ogos 2008 (Isnin)<br />Kelas 2F<br />Masa 3.25-4.35ptg<br />Aktiviti UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 2<br />Tema : Objek<br /><br /><br />PENDIDIKAN SENI TINGKATAN 2<br />Tarikh 05 Ogos 2008 (Selasa)<br />Kelas 2G / 2C<br />Masa 2.00-3.10ptg / 4.35-5.45ptg<br />Bidang / Tajuk Sejarah Dan Apresiasi Seni Visual<br />Unit Pembelajaran Perkembangan Seni Visual Di Malaysia<br />- Institusi Seni Di Malaysia :<br />a) Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK)<br />b) Institusi Teknologi Mara (ITM)<br />c) Universiti Sains Malaysia (USM)<br />d) Balai Seni Lukis Negara,<br />Hasil Pembelajaran / Objektif Mengetahui sejarah Seni Halus Malaysia sebelum merdeka dan Kraf Tradisional dari aspek tokoh, karya dan sumbangan<br />Aras Aras 1 : i) Mengumpul maklumat sejarah Seni Halus sebelum Merdeka dan Kraf Tradisional dari aspek<br />- Pengenalan<br />- tokoh, karya dan sumbangan<br /><br />Aras 2 : iii) Membuat pernyataan tentang Seni Visual dalam kehidupan dan budaya<br /> ix) Menamakan tokoh Seni Halus dan sumbangan mereka terhadap perkembangan budaya<br /> x) Menjelaskan peranan Seni Visual dalam kehidupan seharian<br />Aktiviti Pembelajaran 1. Kajian Maklumat - Mencari sumbangan Tokoh Seni kepada aktiviti Seni di Malaysia<br />2. Latihan berdasarkan Bab ini<br />a) Abdullah Ariff dan Yong Mun Sen telah menggunakan medium cat air untuk menghasilkan catan<br />b) Angkatan Pelukis Semenanjung telah bertukar nama kepada Angkatan Pelukis Semalaysia<br />c) The Thursday Art Group telah ditubuhkan pada tahun 1957<br />d) Pada tahun 1965, Penang Art Teachers Circle ditubuhkan dengan tujuan meningkatkan pencapaian karya ahlinya<br />e) Balai Seni Lukis Negara telah dibuka pada 27 Ogos 1958 sebagai pengiktirafan kerajaan terhadap seni visual di Malaysia<br />f) Senaraikan tiga nama ahli yang telah menyertai The Thursday Art Group:<br />- Abdullah Ariff<br />- Tay Hooi Keat<br />- Kuo Ju Ping<br />g) Senaraikan dua kumpulan seni yang ditubuhkan selepas merdeka:<br />- Angkatan Pelukis SeMalaysia<br />- Kumpulan Anak Adam<br />h)Senaraikan dua institusi yang menawarkan pengajian bidang seni di Malaysia<br />- Uitm<br />- USM<br />Refleksi Pelajar dapat memahami nota yang diberi. Latihan yang dibagi juga telah berjaya dijawab dengan betul. Nota untuk bab ini selesai diberi kepada para pelajar<br />ABM i) Nota yang dibuat sendiri berdasarkan buku rujukan pendidikan seni Visual tingkatan 2<br />ii) Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2<br />iii) Nota Fotostet<br /><br /><br /><br />SEJARAH TINGKATAN 1<br />Tarikh 06 Ogos 2008 (Rabu)<br />Kelas 1E<br />Masa 12.50-2.00ptg<br />Tajuk Besar Bab 8 : Kerajaan- kerajaan Negeri Melayu<br />Tajuk Kecil B) Kerajaan Melayu Baru<br />i) Negeri Kelantan<br />Hasil Pembelajaran Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu<br />Aras <br /><br />Aras 1: I) Menceritakan asal usul nama kerajaan-kerajaan Melayu<br /><br /> II)Menceritakan pengasasan kerajaan-kerajaan Melayu Tua dan kerajaan Melayu baru<br /><br /> III) Menyatakan lokasi kerajaan-kerajaan Melayu<br /><br />Aras 2: I) Menghubungkaitkan kerajaan-kerajaan Melayu dari aspek pengasasan<br />Unsur Patriotisme <br /><br />Kebanggaan terhadap warisan kita<br />Konsep / Istilah Naungan, Ufti, Demokrasi<br />Nilai Pembelajaran Menghargai warisan budaya negeri-negeri melayu<br />KBKK Inferens / Perbincangan<br />Cadangan Aktiviti Pembelajaran <br /><br />. 1. Perbincangan: Latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu Tua dan Kerajaan Melayu Tua<br /><br /> 2. Kajian Peta : Melakar dan melabelkan lokasi kerajaan Melayu Tua dan Melayu Baru<br />Rumusan / Penilaian / Refleksi Sebahagian pelajar membuat nota yang diberi, turut memberi maklum balas positif semasa sesi perrbincangan sedang diadakan. Sebahagian kecil pelajar di kelas ini pula tidak memberi kerjasama semasa aktiviti diadakan. Tidak buat nota yang diberi dan menganggu pelajar yang ingin belajar (Bising)<br />ABM i) Buku teks Sejarah<br />ii) Nota yang dibuat sendiri berdasarkan buku rujukan Sejarah PMR<br />iii) Buku Rujukan Sejarah PMR<br /><br /><br /><br />PENDIDIKAN SENI TINGKATAN 2<br />Tarikh 06 Ogos 2008 (Rabu)<br />Kelas 2E<br />Masa 2.00-3.10ptg<br />Bidang / Tajuk Sejarah Dan Apresiasi Seni Visual<br />Unit Pembelajaran Perkembangan Seni Visual Di Malaysia<br />- Institusi Seni Di Malaysia :<br />a) Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK)<br />b) Institusi Teknologi Mara (ITM)<br />c) Universiti Sains Malaysia (USM)<br />d) Balai Seni Lukis Negara,<br />Hasil Pembelajaran / Objektif Mengetahui sejarah Seni Halus Malaysia sebelum merdeka dan Kraf Tradisional dari aspek tokoh, karya dan sumbangan<br />Aras Aras 1 : i) Mengumpul maklumat sejarah Seni Halus sebelum Merdeka dan Kraf Tradisional dari aspek<br />- Pengenalan<br />- tokoh, karya dan sumbangan<br /><br />Aras 2 : iii) Membuat pernyataan tentang Seni Visual dalam kehidupan dan budaya<br /> ix) Menamakan tokoh Seni Halus dan sumbangan mereka terhadap perkembangan budaya<br /> x) Menjelaskan peranan Seni Visual dalam kehidupan seharian<br />Aktiviti Pembelajaran 1. Kajian Maklumat - Mencari sumbangan Tokoh Seni kepada aktiviti Seni di Malaysia<br />2. Latihan berdasarkan Bab ini<br />a) Abdullah Ariff dan Yong Mun Sen telah menggunakan medium cat air untuk menghasilkan catan<br />b) Angkatan Pelukis Semenanjung telah bertukar nama kepada Angkatan Pelukis Semalaysia<br />c) The Thursday Art Group telah ditubuhkan pada tahun 1957<br />d) Pada tahun 1965, Penang Art Teachers Circle ditubuhkan dengan tujuan meningkatkan pencapaian karya ahlinya<br />e) Balai Seni Lukis Negara telah dibuka pada 27 Ogos 1958 sebagai pengiktirafan kerajaan terhadap seni visual di Malaysia<br />f) Senaraikan tiga nama ahli yang telah menyertai The Thursday Art Group:<br />- Abdullah Ariff<br />- Tay Hooi Keat<br />- Kuo Ju Ping<br />g) Senaraikan dua kumpulan seni yang ditubuhkan selepas merdeka:<br />- Angkatan Pelukis SeMalaysia<br />- Kumpulan Anak Adam<br />h)Senaraikan dua institusi yang menawarkan pengajian bidang seni di Malaysia<br />- Uitm<br />- USM<br />Refleksi Pelajar dapat memahami nota yang diberi. Latihan yang dibagi juga telah berjaya dijawab dengan betul. Nota untuk bab ini selesai diberi kepada para pelajar<br />ABM i) Nota yang dibuat sendiri berdasarkan buku rujukan pendidikan seni Visual tingkatan 2<br />ii) Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2<br />iii) Nota Fotostet<br /><br /><br /><br />SEJARAH TINGKATAN 1<br />Tarikh 06 Ogos 2008 (Selasa)<br />Kelas 1A<br />Masa 5.10- 6.20ptg<br />Tajuk Besar Bab 8 : Kerajaan- kerajaan Negeri Melayu<br />Tajuk Kecil A) Kerajaan Melayu Tua<br />i) Negeri Perak<br />Hasil Pembelajaran Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu<br />Aras <br /><br />Aras 1: I) Menceritakan asal usul nama kerajaan-kerajaan Melayu<br /><br /> II)Menceritakan pengasasan kerajaan-kerajaan Melayu Tua dan kerajaan Melayu baru<br /><br /> III) Menyatakan lokasi kerajaan-kerajaan Melayu<br /><br />Aras 2: I) Menghubungkaitkan kerajaan-kerajaan Melayu dari aspek pengasasan<br />Unsur Patriotisme <br /><br />Kebanggaan terhadap warisan kita<br />Konsep / Istilah Naungan, Ufti, Demokrasi<br />Nilai Pembelajaran Menghargai warisan budaya negeri-negeri melayu<br />KBKK Inferens / Perbincangan<br />Cadangan Aktiviti Pembelajaran <br /><br />. 1. Perbincangan: Latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu Tua dan Kerajaan Melayu Tua<br />Rumusan / Penilaian / Refleksi Pelajar dapat memahami nota yang diberi. Semasa sesi perbincangan diadakan, semua pelajar memberi tumpuan dan berjaya menjawab soalan yang diberi.<br />ABM i) Buku teks Sejarah<br />ii) Nota yang dibuat sendiri berdasarkan buku rujukan Sejarah PMR<br />iii) Buku Rujukan Sejarah PMRDebhttp://www.blogger.com/profile/03280034719290991656noreply@blogger.com0